Aug 8, 2018

Pengalaman Bawa Stok EBM Naik Pesawat Air Asia...

Hello gais!! Assalammualaikum...entry kali ni aku just nak share pengalaman aku bawak stok EBM naik flight.. Seperti yang sedia maklum aku berpantang dan habiskan cuti bersalin 3 bulan kat rumah ibu aku so stok semua yg terkumpul nk bawak blik ke KK la..

Dan..bermula la episode pening aku memikirkan camane nk bwk blik naik flight ni..Apa lagi mintak cikgu google la ajar..So puas la mencari memang ada review org2 yang bawak stok naik flight tapi stok yang xbnyak just untuk beberapa hari sbb biasa dorang ni pergi kursus la ape la kan..kumpul stok n nk bwk blik.. Aku ni nk bwk blik stok utk dua bulan gais..Risau aku kang sesia aku mengepam tapi sangkut..

Kebanyakan yg aku jumpa kata flight domestic biasanya xda masalah pun utk hand carry bawak naik ke kabin..Cuma masa di pemeriksaan kastam  tu if kena bukak n declare tu EBM frozen kau tunjuk je la.. So lagi beberapa hari nk balik gigih la aku mencari cooler box... Cari kat mydin xda plk.. Terus ke giant Senawang.. Nasib ada...

Macam ni la rupa Cooler Box aku..Rm189 di giant ngam2 muat ruang atas kabin kapal.
Malam sebelum bertolak aku still rasa cam ragu2 lagi..yela sbb kebanyakan review yang aku jumpa semua naik Mas.. Aku naik Air Asia mna la tau kot xlepas.. Aku pun Tanya la Air Asia ask tu.. Dah la berejam nk tgu que dia layan aku..dah dpt chat kena berkomunikasi dalam English plk pastu jawapan lansung x memuaskan.. Dia cakap xboleh bwk lebih dari 12 pax..kau giler??Aku nk bawak satu cooler box kot...
Tapi aku nekad je... Pagi hari nk terbang tu aku penuhkan cooler box aku tu.. Itupun ad lagi yg tertinggal sbb xmuat.. Sampai je aiport tempat pertama aku tuju kaunter pertanyaan AA.. Staff tu Tanya aku nk terbang ke mana n dia kata ok je kalau penerbangan domestic x jadi masalah pun asalkan stok tu berada dalam keadaan beku..
Perghhh alhamdullillah lega aku gais..Ko bayang law xlepas, stok satu cooler box tu mna aku nk humbankan..Setitik pun berharga inikan plk sekotak meraung aku... So aku dah yakin dah nk bawak lalu je kat kastam tu xda pun dia suruh bukak so berlalu je la dengan jayanya..
Selesai bab pelepasan yang merisaukan aku stok frozen ni sempat mencair sebelum sampai.. Itu pun aku ad google gais..well prepared aku ni.. Ada yang aku terbaca kalau frozen EBM yang dah cair kena habiskan dalam masa 24 jam.. Gila kau nk sumbat mna 24 jam kena abiskan..tapi don't worry ada jugak ramai  blogger yang aku terbaca law sepeti cair pun masih boleh guna cuma bukan cair yang sepenuhya la.. Sekurangnya dalam keadaan semi solid..
Tapi alhamdullillah stok aku semua kekal beku dalam cooler box tu dari pukul 9.00 pagi hingga jam 6 ptg aku sampai rumah di KK.. Mungkin boleh tahan lama sebab memang x mencair lansung..tapi aku x buat eksperimen la bape jam tahan dalam cooler box tu.. Sampai je rumah itulah benda pertama yg diselamatkan oleh en cinta hati.. So gais mna yg nk beli cooler box mmg coleman cooler box sgt recemended lah.. Sekian cerita pengalaman aku bawak frozen stok EBM naik pesawat..

4 comments:

Unknown said...

Salam sis .. mcm mana simpan ebm dlm ice box coleman tu ye? Lapis dgn garam kasar n ice then balut towel ke (sy gugel je) atau cukup dgn ice pack/gel pack saja? Ebm beku sy dlm plstic storage tu. Tq sis

Isyane Syamimi Ishak said...

hai saya terlepas pandang komen awak smpai nk dekat 2 tahun dah..haha mesti anak awk dh besar kan..kah2 sori..actually xtaw mcm mna nk buat supaya boleh alert dengan semua komen2..sy xletak sebarang ice pack sbb susu beku je pun dah penuh..mmg frozen ebm semata2 dalam cooler box tu..insyaallah xcair..

Unknown said...

Asslm sis. Boleh tau tak size cooler box tu. Saya nak survey. Thanks.

Unknown said...

Asslm sis. Boleh tau tak size cooler box tu. Saya nak survey. Thanks.