Nov 6, 2013

Tiada Dara Sebelum Bernikah??


Hola Readers!!!
Hari ni tetiba aku terbaca isu ini..
oppss ia tiada kena mengena dengan aku ok..
alhamdullillah wat masa ni aku masih dara..
semoga aku still maintain dara sehingga 3 mggu lagi la..
Yup aku bakal bertukar status 3 mggu dari skrng taw..
harap kalian mendoakan kesejahteraan mahligai
yang bakal aku bina ok
hehe ~~~

Ok stop cita pasal status aku
sebelum aku melalut ntah pape
jom kte berbalik pada topik ini..
Isu ni terus aku terpk lepas je aku bc 
1 artikel yang aku jumpe dalam facebook..
artikel tersebut berbunyi seperti ini la..

Saya dan tunang bakal melangsungkan perkahwinan 2 bulan lagi. Saya seorang lelaki yang mempunyai teruna dan mempunyai latar belakang agama yang agak kuat.  Baru-baru ini saya terdetik untuk bertanya kepada bakal isteri tentang ‘dara’ si dia. Alangkah terkejutnya saya apabila akhirnya setelah berkali-kali ditanya, tuning saya akhirnya mengaku bahawa dia sudah tidak dara lagi.

    Walaupun si dia nampaknya seperti benar-benar sudah berubah dan menyesali masa silamnya, tetapi saya sukar untuk menerima kenyataan ini. Bayangkan setelah 3 tahun kami bercinta, si dia langsung tidak memberitahu kisah lampaunya. Wajarkah saya putuskan hubungan ini? Walaupun saya terlalu mencintai dirinya? Haruskah saya memaafkan si dia dan lupakan segala yang berlaku? Saya tertekan.

Dan ble aku terbaca aku sebagai gadis
pastinya terasa nk backup si gadis 2 la..
Bkn ape la kan

pertama :

Bagi aku kisah yang lalu 2 adalah masa lampau tunang kau bro..
dan kau sendri kata die benar2 dah berubah kan??
Jadi kau sebagai bakal suami haruslah terus bimbing dia..
xda manusia yang xpernah wt silap bro..
mungkin kesilapan dia pada masa lampau dia
kau pula mungkin pada masa hadapan bukan??
kita sendiri tidak pasti..
jadi siapa kau untuk terus menghukum..

Keduanya :

Kau sendiri kata kau dari latar belakang yang kuat agama..
tapi Allah baru nk uji kau cket..
kau dah mcm ni..
nmpak kan di situ iman xbleh di warisi..
mungkin ad sebab kenapa Allah hadirkan tunang kau
sebagai orang yang harus kau bimbing dan kau sebagai pembimbingnya..

ketiganya:

Tak ada manusia yang mahu membuka aibnya sendiri..
lebih2 lagi ble dia rasa seseorang yang dia temui
sesuai untuk menjadi teman hidupnya..
kekhilafan semalam pasti akan cuba disimpan sebaik mungkin..
dan silapnya pada kau bro..
selama 3 tahun kau berkawan dengan die..
kenapa 2 bulan sebelum berkahwin baru kau nk tanya pasal dara2 bagai??
Apsal di awl perhubungan dulu kau tak tanya??
masa 2 belum terlambat lagi utuk kau berpatah balik..

Fasa bertunang biasanya sgt banyak dugaan..
lagi2 tempoh pertunangan yang bakal sampai ke penghujung..
time ni la setan 2 kerja keras untuk menjentik ati kau..
tiup rasa ragu..rasa marah tak puas ati dan sebagainya..
Bina masjid ni perkara yang baik dan  mulia
tapi yang baik 2 la yang dibencinya..

Jadi buat lu bro,
timbang tara kan lah keputusan anda..
berfikirlah semasaknya..
buat keputusan menggunakan akal bukan hati..

Dan seperkara yang aku sgt tidak puas ati..
kenapa isu dara sebelum bernikah menjadi satu topik 
yang sgt berat untuk dibincangkan
sedangkan aku tau ramai teruna2 di luar sana
dah pon kehilangan terunanya sebelum bernikah..

Jika anda kaum adam memandang rendah 
pada mereka yang tiada dara sebelum menikah..
apa kurangnya anda yang tiada teruna sebelum bernikah??
kenapa isu teruna anda tidak dibangkitkan??
Ini satu diskriminasi Ok!!

Oklah sebelum teruna2 yang masih ada teruna 2
makin panas baca entry aku ni
bek aku chow dlu...
haha~~

Sekian~~




No comments: