Jun 6, 2023

Jalan-jalan Cari Makan Di Peneng dan Perak

Hola gais!! Assalammualaikum semua.. Entry kalini just nk share mana tempat aku makan masa percutian kami di Pulau Pinang dan Perak yang lepas.. Cume tu la bnyak tempat yang viral2 tu overated je lebih.. dah la mahal lak tu..

Hari pertama sampai pagi-pagi just makan bekalan yang dh masak dari rumah.. Lepas turun dari Bukit Bendera mmg semua dah kelaparan time pun dah tengah hari waktu tu.. Kami pun singgah makan dekat food court area Kg Melayu xsilap yang menyajikan menu nasi campur.. Tapi aku nk gak try nasi Kandar Kg Melayu sbb org kata sedap sgt dan berpatutan katanya.. Lepas mkn gigih gak cari Nasi Kandar Kg Melayu alhamdullilah jumpe jgk law x meleleh air liur.. Hahaha.. Nasi kandar Kg Melayu aku tapau je makan kat hotel.. Rasanya ok la sedap jugak harga pun berpatutan la so boleh rate 8/10..

Sebelah ptgnya kami try pekena Pasemboq pulak.. kalini kita try Pasembor Zulaikha di Padang Brown sebab depa dok kata sedap sgt.. Tapi aku rasa biasa2 je.. kuah pun cam cair je dah la mahal lak tu.. mungkin pasembor tempat lain ada yg lagi mantap.. Untuk Pasembor Zulaikha aku bagi 5/10 sbb rasa biasa harga mahal..

Hari kedua di Peneng kami p cari sarapan yg viral jugak.. Kononnya nk merasa la kan viral2 ni kita sampai negeri tu bukan selalu mesti la nk try makanan viral ni.. So kami bersarapan di Roti Canai Transfer Road.. Ini mmg paling mengecewakan bg aku.. Roti canai dia keras kuah kari biasa2 je.. ayam je ok la besar part peha n tight sekali tu dan harga mahal.. soooo overated bagi aku sape yg kata sedap berbaloi ke ape tu aku rasa semua review berbayar.. Tapi aku sugest kalau nk try situ order roti bakar telur goyang dia mmg mantap.. Utk roti canai aku rate 2/10.. Roti bakar telur goyang kita bagi 8/10 la..

Untuk makan tengah hari pulak masa tu dh mula penat nk cari tempat mkn.. hari dh masuk ptg tgh hari x mkn lagi ni.. nk layan jem bandar peneng ni lagi.. Kebetulan hari kedua kami nk cek in di Hotel Flamingo lokasi di Tanjung Bungah.. Lepas cek in mmg nk cari makan tapi tak nak dah jauh2 so ternampak la satu restoran arab  berdepan hotel tu.. The Garden Lebanon Tg Bungah.. Makanan mmg mantap dan sedap.. Menu biasala standard menu restoran Arab dan harga mmg kayangan abis.. Walaupun harga kayangan tapi makanan sedap aku rate 9/10..

Pada sebelah malam kami jalan2 area batu feringghi sebab nk tgk pasar malam yg hari2 ada tu.. So sepanjang jalan mmg banyak kedai makan.. Malam tu kami mkn kt warung biasa je aku tak ingat nama kedai tapi kedai dia betol2 sebelah petronas.. Menunya biasa la menu goreng2 kedai tomyam tapi rasa mmg mantap dan harga sangat berpatutan.. Utk makan malam kali ni aku rate 10/10..

Hari ketiga di Peneng sarapan pagi tu di hotel je sbb dh mmg dalam package harga bilik sekali dengan breakfast.. Breakfast Flamingo Hotel ok la sedap dan pelbagai juga..

Lepas setel OOTD bagai di Kg Agong kami teruskan perjalanan turun ke perak pulak.. Destinasi pertama di Perak kami nk ke Taiping so kompom la kena singgah Mee Udang Mak Jah Kuala Sepetang.. Menu utama haruslah mee udang tapi selain dari tu ada jugak nasi goreng dan beberapa pilihan nasi yg lain..Untuk harga ok la bersesuaian dengan porsi dan rasa makanan.. Jadi aku rate 8/10..

Untuk Sarapan pagi di Taiping Perak kami try makan di Roti Bakar Arang Fadzil House.. Selain dari roti bakar ada juga nasi lemak beraneka lauk dan beberapa pilihan makanan yg lain.. Roti bakar seharusnya mantap dengan telur goyang dan yg penting telur dua biji.. haha.. Untuk sarapan kita rate 7/10..

Pagi td kat tepeng eh know2 ptg dah sampai Ipoh.. haha.. Di Ipoh masa tu tekak aku nk mkn western tapi paham2 la bila bawak warga emas ni tekak depa mana layan makanan barat kan (eh eh baru masuk 4 hari kt utara dan2 nk loghat utara..haha).. So aku try la search mana ada restoran yg ada makanan goreng2 dan western.. So terjumpa la kedai ni namanya Restoran Panca.. Makanan dia semua sedap2 dan mantap.. service laju harga pun murah.. Cuma yg kurangnya xda buku menu.. Tak syok la xdpt selak2 menu kan.. haha.. Disini aku rate 9/10..Kurang satu mata sebab xda buku menu..

Hari terakhir di Ipoh Perak sebelum balik ke Putrajaya kami cari kedai dekat2 hotel je nama kedai Warung Tempua.. Sarapan pagi dia banyak pilihan tapi rasa biasa2 je.. Terlalu padat dengan manusia mungkin kebetulan pada hari tu ada pasar pagi dekat2 situ.. Harga pun biasa tidak mahal dan tidak murah. yg ini aku rate 6/10 saje.. Walaupun banyak pilihan tapi rasa tidak terlalu sedap dan tidak la tidak sedap.. haha..

Sekian sahaja la beberapa tempat makan yg aku kongsikan di sekitar Peneng dan Perak.. Ada yag puas hari ada yang hampeh.. Yang paling xleh blah yg viral mmg hampeh ye.. Sekian..