Jan 28, 2022

Trip 5 Hari 4 Malam Ke Kuala Terengganu & Kuantan, Pahang

Hola gais!! Assalammualaikum semua.. Entry kali ni aku nak share sikit itinerary sepanjang perjalanan aku selama 5 hari 4 malam ke Kuala Terengganu & Kuantan, Pahang. Kalau ikutkan family trip ni perjalanannya dari Kelantan - K.Terengganu - Kuantan tapi disebabkan kekangan masa aku xdpt la menjoinkan diri dengan mereka yang lain untuk ke Kelantan aku cuma menyusul di K.Terengganu.. Trip kali ni macam biasa melibatkan family aku dan family maktam cuma adik-adik aku xdapat join sebab sorang bz kerja sorang bz belajar..So disini aku akan kongsikan serba sedikit butiran perjalan aku dari 17 - 21 Jan 2022..

17 Januari 2022

3.30am - Bertolak dari Putrajaya melalui tol gombak terus ikut LPT..

6.30am  - Singgah solat subuh di r&r Kuantan dan teruskan perjalanan ke K.Terengganu

10.00am - Terus ke destinasi pertama Taman Tamadun Islam.. Kat sini boleh naik River Cruise dan melawat Taman Monumen.. Macam aku haritu aku naik river Cruise je dalam 45 minit naik bot menyusuri sungai k.terengganu siap ada tour guide la yang crita serba sedikit apa yg ada di kiri dan kanan sepanjang perjalanan menyusuri sungai..

Waktu operasi : Dibuka setiap hari kecuali Hari Selasa / Dibuka setiap hari pada musim cuti sekolah.

Harga masuk     : Pakej Taman Monumen dan River Cruise

Dewasa - Rm35 / kanak2 dan Warga emas Rm25 kanak2                      bawah 6 tahun percuma..

Boat Trip : 11.00am/12.30pm/3.00pm/5.45pm

Aku ambil trip yang 12.30pm sebab tunggu rombongan yang dari kelantan belum tiba. Sementara menunggu cari kedai mkn dulu dan jumpalah satu kedai makan ni, dari tepi jalan nampak biasa2 je tapi sekali kau masuk dalam meriah weh makanan dia..macam-macam ada untuk makanan sarapan pagi memang meriah rambang mata la kalau nk memilih nama kedai dia KEDAI MAKAN SINAH.. kedai makcik ni siap masuk surat khabar sbb harga makanan masih murah walaupun harga barang makin mahal..

12.30pm - Naik river Cruise.. Alang-alang dah sampai TTI boleh terus ke Masjid Kristal je tapi time aku kat sana masa tu lepas turun bot hujan jadi terus gerak je rumah rehat.. Kalau korang nk jimatkan masa boleh je terus ke Masjid Kristal lepas ke TTI..

2.00pm - Untuk makan tgh kami cari yang paling senang nk jumpa iaitu Medan selera di Pasar Payang.. Makanan ok jgk stil murah dan sedap n banyak pilihan sbb ada bnyak kedai2 so boleh pilih mana yang berkenan..

3.00pm - Check in rumah rehat.. Dalam percutian ni kos untuk penginapan paling save sbb kitorang menginap di Rumah Rehat Mara K.Terengganu memandangkan ayah aku pesara mara jadi bolehlah booking Rumah Rehat Mara ni.. Yang bestnya rumah ni mmg betol-betol dekat tgh bandar K.T nk kemana-mana paling senang la..

5.30pm - Warung Celup Tepung Pok Nong.. Dibuka setiap hari kecuali selasa dari 4.30ptg hingga 7 malam.. Aku sampi sana dalam jam 6ptg warung mmg penuh sampai kena beratur tapi rezeki beratur x lama.. Cara order dia nnti kau akan diberi nombor bila dh dapat masuk kemudian tunggu no dipanggil, bila nombor dah dipanggil baru boleh ke kaunter untuk pilih makanan, manakala air pula bole je terus order di kaunter air tgu n ambil terus.. Masa aku smpi kira dh lewat gak so udang abis lekor pun sempat grab sepinggan je sotong n ikan la puas makan.. Lepas makan sempat la pukul gambar kat depan warung berlatar belakangkan laut..

Sebelah malam untuk hari pertama sampai semua melempeng dah xlarat kemana-mana, kalau ikutkan aku terdaye je lagi sebab bukan aku yang drive kan haha..

18 Januari 2022

8.30am - Keluar cari sarapan, hajat di hati nk pekena nasi dagang atas tol so kita google la cawangan terdekat.. Yang dekat nampaknya nasi dagang atas tol cawangan 3 tapi malangnya tutup plk untuk 18&19 Jan makanya xmerasa la nasi dagang atas tol.. So korang yang nk try boleh tgk dlu fb nasi dagang atas tol ni dia akan update jadual bila bukak dan tutup untuk setiap bulan.. Takda rezeki kitorang nk pekena nasi dagang atas tol singgah je sebelah dia tu ada warung ape ntah nama dia aku lupa ada nasi dagang gak boleh la kasi lepas hajat makan nasi dagang..

10.30am - Gerak ke Muzium Negeri Terengganu.. Dibuka setiap hari kecuali Jumaat dari 9.00pg-5.00ptg..Harga masuk Rm5 dewasa RM2 kanak-kanak.. Sebelah muzium ada Kampung Budaya Terengganu tiket masuk sama jugak macam muzium cuma yg tu aku x masuk pun, kalau ikut ati aku semua tempat aku nk masuk tapi ahli rombongan aku ni lengkap dengan warga emas la kanak-kanak la ibu hamil pun ada maka aku pun bertolak ansur la sikit haha..

1.00pm - Cari tempat isi perut la pulak dah abis tenaga round dalam muzium tadi..kalau ikutkan nk cari tempat makan area muzium je sebab lepas makan nk ke Masjid Kristal pulak semalam xlepas hajat lagi nk ke Masjid Kristal sebab hujan tapi disebabkan kita ni orang luar tranung kena mintak bantuan en google cari tempat makan jumpalah Kedai Makan Selera Tranung agak jauh gak dari area kg losong tempat Masjid Kristal tu , tapi sebabkan dalam gambar nmpak menarik dan lauk pelbagai kita redah je la.. Lauk ok la banyak pilihan ikan bakar ada patin tempoyak ada yang best ada air Coconut Shake gelas besar..

2.30pm - Dah setel makan gerak ke Masjid Kristal pula untuk solat zohor.. Tapi malangnya xda rezki masuk dalam sebab dalam pembaikan dia ada bagi ruangan solat alternatif, so solat je la kejap di ruangan solat alternatif tu then ambik gambar sepukul dua depan masjid.. Dari Masjid Kristal ke K.T kita akan melalui kg Losong dah tentunya terkenal dengan keropok lekor so boleh la singgah beli keropok lekor.. Tapi ada yang cakap keropok sedap lagi area seberang takir yang ada kilang tempat buat keropok-keropok tapi disebabkan kekangan masa kita grab je mana yang sempat..

4.30 - Drawbridge Terengganu.. Ini haruslah tempat wajib kunjung kalau ke K.T kan, kena la snap gambar barang sekeping dua berlatar belakangkan jambatan angkat Kuala Terengganu ni.. Nak naik atas menara jambatan pun boleh harga tiket RM5 pukul rata dewasa dan kanak-kanak..Waktu operasi setiap hari dari 10.00 pg hingga 10 mlm..Apa ada atas tu?? Xda ape pun yang ada jualan batik dan boleh la tangkap gambar atas tu ada lantai cermin lutsinar yang nampak bawah air laut.. Boleh print gambar jugak rm10 je tapi kurang terang tambah RM3 untuk laminate gambar..Tapi untuk pengalaman sekali seumur hidup apa salahnya kan..

5.30pm - Time santai petang kita gerak ke Pantai Batu Burok, banyak makanan ada rojak buah, ada satay ikan, ada cucuk2 tu, ada roti bakar pelangi cheese.. Kat sini boleh jgk naik kuda tapi aku xtaw berapa rm sbb xnaik pun, anak aku sibuk nak main layang-layang beli la layang-layang rm 10 ada rm 20 ada..

8.30pm - Makan malam dekat Pantai Batu Burok jugak sebab sana mmg banyak deretan kedai Seafood so kitorang makan di gerai G13 Pantai Batu Burok, disebabkan xda masakan panas kami pun order nasi putih, tomyam ayam, sup ayam, ikan siakap 2 ekor, sekor buat masak stim limau sekor lagi 3 rasa, sekor bawal masak sweet sour sotong buat masak paprik.. Air order sampai 2 jug sbb masing2 igt dapat jug kecik sekali smpai sejug besar terkedu tengok sejug pun x abis sudahnya..

19 Januari 2022

9.00am - Check out dari rumah mara terus ke Pasar Payang untuk sarapan pagi dan terus shoping last sebelum gerak ke Kuantan.. Lepas sarapan tenaga dan ada baru boleh nk shoping kan.. Dah sampi Terengganu x grab batik n keropok ikan apalah maknanya ke terengganu kan cheewaah.. Jangan kata batik, keropok kering, keropok basah, selimut, piuk belanga, perkakasan dapur, cenderahati semua ada ehh banyak la kalau nk senarai semua.. Kedai emas pun berderet kat situ cume xdpt singgah je yela beli baju batik pun pow laki macam mana nk masuk kedai emas ongkosnya tak cukup haha..

12.30pm - Bergerak ke Kuantan.. Terus ke Pejabat Mara Negeri Pahang untuk ambil kunci rumah penginapan.. Ya sekali lagi penjimatan pada penginapan sebab menginap di rumah rehat mara.. Rumah rehat yang di Kuantan ni meriah sikit sebab ada kolam mandi.. Kami menginap di Swiss Garden Residensi, Kuantan pahang..

4.00pm - Sampai tempat penginapan tapi perut dah lapar kena cari makan dulu so cari makan dekat2 je sbb driver semua dah letih.. Kebetulan depan apartment tu ada restoran nama restoran Fara Singgang.. Menu dia asam pedas, patin tempoyak n masakan singgang.. Kalau ikut selera aku mmg xkena la masakan dia, asam pedas dia xda rasa sangat pedas je lebih sedap lagi asam pedas aku masak (perasan) tapi sumpah biasa2 je.. Patin tempoyak dia aku x makan sepupu aku yang makan dia pun kata xsedap so not recomended la kedai ni bagi aku.. Tapi sebelah malam kedai ni ada shellout tapi kami x cuba pun sebab menu tgh hari dah mengecewakan so xdapat nk rate la shellout dia..

5.00pm - Perut kenyang walaupun makanan xsedap haha.. Masuk je rumah penginapan anak-anak aku dah huru hara nk mandi kolam sebab dah nampak kolam dari balkoni atas mulalah sibuk nk tukar baju mandi dengan ayah dia xsempat rehat aku dah paksa ajak mandi turun kolam..

8.30pm - Malam ni kita lepak Teluk Cempedak sambil cari mkn lepas tu boleh santai-santai tepi laut..Dah sampai Kuantan kurang la heaven nak rasa makanan murah dah sebab rate harga dia dah lebih kurang area bandar la.. Kami makan malam di kedai alamak aku xigt nama tapi kedai dia mmg depan pantai tu la.. Malam tu semua mkn jenis masakan panas je dah muak makan seafood kt ganu..Lepas setel makan baru nak santai-santai tepi pantai main-main belon dah hujan pulak sempat snap gambar dekat lampu Teluk Cempedak je bila ujan turun lansung pulang je..

20 Januari 2022

8.00am - Cari sarapan pagi pulak, kali ni pergi yang dekat jugak area depan apartment je nama warung Pok Wei Roti Canai.. Roti canai n kuah kari dia memang padu gais, roti lebar dan tebal serta lembut.. Cinta ati aku biasa kalau makan roti kosong mesti order 2 keping ni skali sampai roti sekeping pun dah lebar menyesal dia order 2 keping terus dah tu terpaksa la aku tolong habiskan..

Harini siang hari rileks2 je mandi kolam setel mandi kolam kami ke rumah sepupu di kampung padang dijamu makan tengah hari sambil tu buat potong kek sikit sempena ulangtahun abg umar yang ke tujuh.. Kejap je rasa pejam celik pejam celik abg umar dah darjah satu bulan 3 ni.. Lepas ni nk holiday xboleh la ikut suka ati ibu ayah dia je dah sekolah kan terpaksalah tunggu time cuti sekolah.. Sebelah petang sambung balik mandi kolam..Mestilah kena manfaat setiap minit yang ada kan haha..

8.30pm - Malam ni kita cari makan kat area esplanade kuantan yang aku panggil benteng dulu.. Port ni port favourite aku zaman study kat polisas dulu sebab masakan panas dia siang-siang dah ada pastu portion dia membukit memang puas hati la.. Tapi sekarang kat sana dah makin cantik dan meriah.. Pokok pun berlampu bak angg haha.. Pastu dah ada menara pulak, Menara Kuantan xsilap aku nama dia.. Yang ni nak naik macam biasa ada entry fee la tapi aku tak tau berapa sbb tak naik, kalau korang berminat sila la google dulu.. Malam ni semua nk selera western mak2 ayah2 je masih tekak timur jadi aku pilih makan kat benteng sebab ada satu kedai western nama kedai Planetnco Kuantan yang tekak melayu boleh order gerai sebelah.. Yang nk cuba makanan western yang sedap dan harga berpatutan boleh la cuba di planetnco ada chicken chop, lamb chop, pasta air minuman dia pun fancy2 gak, sesekali nak gak layan selera tekak yang nk makan ala-ala western ni.. Dah makan nak bagi hadam cepat kita jalan2 la dlu sepanjang sungai kuantan sambil pukul gambar dekat pokok berlampu tu..

21 Januari 2022

8.00am - Hari ni kita sarapan berat sikit sebab semua dah muak makan roti canai pok wei sebab sekeping pun dh kenyang kan so memasing nk cari nasi kerabu la nasi dagang la kita jalan depan sikit tapi masih dekat dengan kawasan apartment je.. Kalau search dalam google map kedai sarapan pagi je nama kedai tu.. Kat situ ada nasi kerabu, nasi lemak dan lauk-pauk.. Nasi dagang pun ada tapi yang dah siap bungkus katanya yang tu orang hantar ke kedai.. Aku makan nasi kerabu pagi tu dan rasanya biasa2 je sebab aku pernah makan yang lebih sedap la..Nasi dagang bungkus tu xtaw la sedap ke tak sebab tak try..Balik sarapan anak2 dah bangun last shoot turun kolam sebelum check out..

12.00pm - Check out time terus ke Pejabat Mara Negeri untuk pulang kunci dan destinasi akhir r&r Muadzam, sepupu aku tak puas lagi nk pekena patin tempoyak sbb belum dapat yang kena dengan tekak..Hari jumaat bandar kuantan mmg horror jem dia, hari lain aku xtaw la aku rasa sbb hari jumaat tu yang tambah horror kot..

3.00pm - Sampai r&r muadzam makan-makan dulu rileks2 jap pastu sampai masa untuk bye2 semua orang..Pulang balik duit makan yang ada lebih tu masa hari pertama sampai terengganu kami kumpul duit makan kira RM35per head untuk sehari..So sebelum berpisah ke rumah masing-masing aku bahagikan la balik lebihan duit makan-makan..

6.00pm - Alhamdullilah selamat sampai Taman Nusa Intan, Seremban rehat dulu sehari sebelum balik Putrajaya hari ahad.. Syukur sepanjang 8 hari 7 malam dan aku yang baru menyusul di K.T pula 5hari 4 malam perjalan semua lancar dan dipermudahkan.. Terima kasih semua yang terlibat dan sama-sama menjayakan percutian keluarga kita yang agak panjang kali ini.. Insyaallah kita plan next trip nnti ye.. Kat bawah ni aku belanja sedikit video ringkas percutian kami selamat menonton dan terima kasih yang sudi membaca dari awal hingga habis..

1 comment:

Syu Deris said...

salam perkenalan.Singgah sini tambah kawan.