Jun 6, 2023

Jalan-jalan Cari Makan Di Peneng dan Perak

Hola gais!! Assalammualaikum semua.. Entry kalini just nk share mana tempat aku makan masa percutian kami di Pulau Pinang dan Perak yang lepas.. Cume tu la bnyak tempat yang viral2 tu overated je lebih.. dah la mahal lak tu..

Hari pertama sampai pagi-pagi just makan bekalan yang dh masak dari rumah.. Lepas turun dari Bukit Bendera mmg semua dah kelaparan time pun dah tengah hari waktu tu.. Kami pun singgah makan dekat food court area Kg Melayu xsilap yang menyajikan menu nasi campur.. Tapi aku nk gak try nasi Kandar Kg Melayu sbb org kata sedap sgt dan berpatutan katanya.. Lepas mkn gigih gak cari Nasi Kandar Kg Melayu alhamdullilah jumpe jgk law x meleleh air liur.. Hahaha.. Nasi kandar Kg Melayu aku tapau je makan kat hotel.. Rasanya ok la sedap jugak harga pun berpatutan la so boleh rate 8/10..

Sebelah ptgnya kami try pekena Pasemboq pulak.. kalini kita try Pasembor Zulaikha di Padang Brown sebab depa dok kata sedap sgt.. Tapi aku rasa biasa2 je.. kuah pun cam cair je dah la mahal lak tu.. mungkin pasembor tempat lain ada yg lagi mantap.. Untuk Pasembor Zulaikha aku bagi 5/10 sbb rasa biasa harga mahal..

Hari kedua di Peneng kami p cari sarapan yg viral jugak.. Kononnya nk merasa la kan viral2 ni kita sampai negeri tu bukan selalu mesti la nk try makanan viral ni.. So kami bersarapan di Roti Canai Transfer Road.. Ini mmg paling mengecewakan bg aku.. Roti canai dia keras kuah kari biasa2 je.. ayam je ok la besar part peha n tight sekali tu dan harga mahal.. soooo overated bagi aku sape yg kata sedap berbaloi ke ape tu aku rasa semua review berbayar.. Tapi aku sugest kalau nk try situ order roti bakar telur goyang dia mmg mantap.. Utk roti canai aku rate 2/10.. Roti bakar telur goyang kita bagi 8/10 la..

Untuk makan tengah hari pulak masa tu dh mula penat nk cari tempat mkn.. hari dh masuk ptg tgh hari x mkn lagi ni.. nk layan jem bandar peneng ni lagi.. Kebetulan hari kedua kami nk cek in di Hotel Flamingo lokasi di Tanjung Bungah.. Lepas cek in mmg nk cari makan tapi tak nak dah jauh2 so ternampak la satu restoran arab  berdepan hotel tu.. The Garden Lebanon Tg Bungah.. Makanan mmg mantap dan sedap.. Menu biasala standard menu restoran Arab dan harga mmg kayangan abis.. Walaupun harga kayangan tapi makanan sedap aku rate 9/10..

Pada sebelah malam kami jalan2 area batu feringghi sebab nk tgk pasar malam yg hari2 ada tu.. So sepanjang jalan mmg banyak kedai makan.. Malam tu kami mkn kt warung biasa je aku tak ingat nama kedai tapi kedai dia betol2 sebelah petronas.. Menunya biasa la menu goreng2 kedai tomyam tapi rasa mmg mantap dan harga sangat berpatutan.. Utk makan malam kali ni aku rate 10/10..

Hari ketiga di Peneng sarapan pagi tu di hotel je sbb dh mmg dalam package harga bilik sekali dengan breakfast.. Breakfast Flamingo Hotel ok la sedap dan pelbagai juga..

Lepas setel OOTD bagai di Kg Agong kami teruskan perjalanan turun ke perak pulak.. Destinasi pertama di Perak kami nk ke Taiping so kompom la kena singgah Mee Udang Mak Jah Kuala Sepetang.. Menu utama haruslah mee udang tapi selain dari tu ada jugak nasi goreng dan beberapa pilihan nasi yg lain..Untuk harga ok la bersesuaian dengan porsi dan rasa makanan.. Jadi aku rate 8/10..

Untuk Sarapan pagi di Taiping Perak kami try makan di Roti Bakar Arang Fadzil House.. Selain dari roti bakar ada juga nasi lemak beraneka lauk dan beberapa pilihan makanan yg lain.. Roti bakar seharusnya mantap dengan telur goyang dan yg penting telur dua biji.. haha.. Untuk sarapan kita rate 7/10..

Pagi td kat tepeng eh know2 ptg dah sampai Ipoh.. haha.. Di Ipoh masa tu tekak aku nk mkn western tapi paham2 la bila bawak warga emas ni tekak depa mana layan makanan barat kan (eh eh baru masuk 4 hari kt utara dan2 nk loghat utara..haha).. So aku try la search mana ada restoran yg ada makanan goreng2 dan western.. So terjumpa la kedai ni namanya Restoran Panca.. Makanan dia semua sedap2 dan mantap.. service laju harga pun murah.. Cuma yg kurangnya xda buku menu.. Tak syok la xdpt selak2 menu kan.. haha.. Disini aku rate 9/10..Kurang satu mata sebab xda buku menu..

Hari terakhir di Ipoh Perak sebelum balik ke Putrajaya kami cari kedai dekat2 hotel je nama kedai Warung Tempua.. Sarapan pagi dia banyak pilihan tapi rasa biasa2 je.. Terlalu padat dengan manusia mungkin kebetulan pada hari tu ada pasar pagi dekat2 situ.. Harga pun biasa tidak mahal dan tidak murah. yg ini aku rate 6/10 saje.. Walaupun banyak pilihan tapi rasa tidak terlalu sedap dan tidak la tidak sedap.. haha..

Sekian sahaja la beberapa tempat makan yg aku kongsikan di sekitar Peneng dan Perak.. Ada yag puas hari ada yang hampeh.. Yang paling xleh blah yg viral mmg hampeh ye.. Sekian..

Mar 6, 2023

Trip Ke Pulau Pinang Dan Perak

Hola gaiss!! Assalammualaikum semua.. Sebenarnya entry kali no dah basi dh pun..tapi sbb aku nk tulis entry jgk before next trip so layan je la..nk taw next trip ke mana?? Jeng jeng jeng..suprise!! Tgu next entry la kalau nk taw..haha..Awal tahun tahun 2022 aritu kita cuti2 rentas negeri pantai timur kali ni kita layan nasi kandar dan pasembor pulak.. Selesai percutian kita ke peneng dan perak..

Di penang mmg kebanyakn tempat menarik  ada bayaran masuk harga mampu milik ada kayangan pun ada.. Antara tempat yang kami singgah di penang :

1. Bukit Bendera

Bayaran : Rm 12 Adult / Rm 6 Child & Senior citizen (normal lane)

Kalau fast lane harga mmg double troble Rm 40 dewasa kanak2 & senior myb rm20 kot aku x pasti sbb aku beli lane biasa..

Ktrg smpi awal jam 8.30 pg gitu alhamdullilah org belum ramai perjalanan lancar trun naik xpayah beratur pun..Ktrg naik masih berkabus2 lg sejuk nyaman je.. Kat atas sana bnyak tempat lagi boleh masuk tapi semua kena bayar..nk round atas lg boleh naik buggy rm 30 utk 5 org..tips naik tren bila nk trun kalau dpt duduk coach paling depan terasa mcm naik roller coaster 😂😂..

2. Malam pulak ktrg santai2 di area padang kota..kat situ juz lepak2 tepi laut..kalau nk makan2 pun ada food court..ktrg ke sana jenjalan je sbb dh pekena pasembor di pdg brown ptg tu..

3. The Top Komtar.. Aku beli tiket di shopee murah bnyak.. lepas purchase dapat e ticket melalui emel.. Aku ambil yg 3 attractions Rm 54 adult / Rm 48 child & senior.. Harga ni merangkumi Rainbow skywalk , Observatory desk , Jurassic Research Centre & Top Boutique Aquarium.. Dh smpi bwak eticket kalau nk senang print siap2 kalau xnk print pun bole tunjuk je e ticket yg dri emel tu dorang boleh scan dari situ je.. Masa ktrg datang hari hujan dia dh bg taw siap2 jurassic dgn rainbow skywalk xboleh masuk jika hari hujan so xkan ada refund sekiranya kita x masuk.. So ktrg masuk aquarium dlu sambil berdoa ujan berenti..alhamdullilah berenti ujan lepas stgh jam menunggu..

4. Bazaar chowrasta ni tempt ktrg beli jeruk dan souvenir..kat situ boleh cari jeruk dn cenderahati lain mcm keychain, fridge magnet, beg, baju dn lain2 tapi situ bnyk cina yg jual jeruk ada satu dua je kedai melayu..disebabkan dh bosan dgn jeruk pak ali kita cari jeruk lain plk..aku rekemen kedai pkcik ni nama kedai d'jeruk kita..kedai dia belah luar atas kedai ada basikal..kalau pernah dengar pasal org malaysia berbasikal dari penang ke london pakcik tu la tokey kedai tu..kalau singgah bazar chowrasta cari kedai pkcik tu hrga jeruk pun murah sikit berbanding pak ali..

5. Malam kedua ktrg jenjalan di pasar batu feringghi pulak..pasar mlm dia jual souvenir, menan, baju bajuan beg2 xda bwg ikan dan makanan pun dlm food court mcm tu.. Tapi kt tepi petronas bnyk grai2 mkn so dh penat jenjalan pasar mlm boleh cari mkanan pulak..

6. Homestay Kg Agong ni port last ktrg di peneng.. Bayaran masuk Rm 10 adult / Rm 5 child..Port ni sesuai utk kaki ootd yg suka bergambar mcm aku bawak budak2 ni payah sikit bnyak ragam dgn panas2  lit lit tu so x semua port dpt bergambar.. Digalakan bwak payung sbb panas dan kadang ujan.. Tapi tempat dia syok berangin je..

Setel di peneng kita trun ke perak pulak.. Tapi kat perak xbnyk tempat sempat pergi antara tempat sempat singgah:

1. Zoo Taiping & Night safari.. Aku masuk night safari sbb dh biasa tgk zoo hari siang kn so kita nk try yg mlm pulak la.. Bayaran masuk Rm20 adult / rm10 child & senior.. Kat sana korang boleh memilih utk naik tram atau jalan kaki.. Aku xpasti la lepas naik tram boleh jalan kaki ke x sbb smpi hujung mmg terus pintu keluar..mcm kt zoo melaka dh naik tram boleh jalan kaki.. Mcm ktrg lebih memilih utk jalan kaki sbb nk naik tram beratur pjg giler.. Satu lg kalau naik tram dia jln laju n berenti kejap2 je di tempat haiwan tu jadi x dpt menikmati tgk haiwan..aku cadangkan lebih baik berjalan.. Dan satu lagi tips jika masuk night safari bawak la lampu suluh..lampu zoo tidak memadai utk melihat hewan2.. Ada  tmpt yg lampunya malap2 je xpuas tgk haiwan..

2. Muzium Taiping.. Bayaran masuk Rm2 adult / Rm1 senior dan kanak2 percuma.. Dalam tu ada cerita sikit pasal sejarah Taiping.. Pameran patung2 binatang2 pasal pembuatan tembikar penempatan org asli..

3. Taman Rekreasi Gunung Lang.. Terletak di ipoh.. Dekat sini boleh naik bot atau ke peting zoo.. Aku memilih utk naik bot ke taman rekreasi sbb dh penat tgk binatang jadi kami skip peting zoo 🤭.. Bayaran utk masuk taman rekreasi dengan menaiki bot Rm 3 adult / Rm 1.50 child & senior.. Perjalanan dlm 3 minit menaiki bot dan smpi ke taman rekreasi.. Dalam tu ada playground, menara tinjau, replika rumah perak ke mcm tu la nama dia, ada beberapa haiwan dlm kandang n kalau ekspore lagi boleh jumpa air terjun buatan..aku x dan nk jalan smpi jumpa air terjun biasala jln dgn budak n warga emas ni mmg bnyk benda termiss dpt sikit2 pun jadila kan 🤣🤣..

4. Kinta Riverwalk.. Ni kalau lepak kt ipoh mlm2 boleh la singgah sini.. Kalau budak2 mmg suka la ada mainan kereta2 berlampu di kiri kanan sungai.. Harga berbeza bermula dri rm20-35 untuk 20 min.. Kedai makan pun bnyak situ.. Yg viral miker pizza tu..tapi ak xtry sbb dh knyg dn ramai org.. Selain pizza ada kedai steamboat kedai kopi dn lain2..

5. Sunday flea market.. Ni kebetulan market ni btol2 bwh hotel aku menginap dan pada hari ahad jadi sempat la tgk2.. Kat situ ada bnyak jual barangan antik..segala jenis telefon la typewriter dijual..selain tu ada jugak baju2 dan paling memcabar bila kau bwk ank2 org jual mainan pun bnyak..

Concubine lane aku xsempat nk pergi sbb hari hujan so xnk buang masa sbb dh nk gerak balik.. So begitula beberapa tempat yg sempat aku lawat di peneng dan perak..next post aku share mana tempat aku makan..tapi mmg mengecewakan tempat viral semua overated..